۱۳۸۸ تیر ۴, پنجشنبه

معماری گوتیگ


معماری گوتیگ در دوره ای متولد و قدم به عرصه هنر گذاشت که آن دوره را قرون وسطی ( البته اواخر قرون وسطی) و برخی عصر ایمان نامیده اند و از لحاظ زمانی فاصله بین قرن دوازدهم تا اوایل قرن شانزدهم می باشد.

این سبک معماری، یادگار دوره ای است که زندگی اجتماعی مردم دچار تغییر و تحول شده بود، حکام از لحاظ سیاسی قدرت بیشتری یافته و زندگی روستایی جای خود را به زندگی شهری و با اقتصاد مبتنی بر تجارت داده بود، در این دوره هیجانات مذهبی بر تمامی کارهای مردم از شاه تا گدا حکم فرما بود।

مرکز علم نیز در این دوره کلیساها و علوم الهی بودند و علوم دیگر ( اشخاص غیر از روحانیون) در مرتبه نازلتری قرار داشتند، جامعا ای که معماری گوتیک در آن رشد یافت فئودالیسم انسجام یافته بود، جامعه ای بود که توجه خاصی به زنان می نمود و مریم مقدس، بانوی معنوی شوالیه های مذهبی بود।

شکل گیری معماری گوتیک در سه دوره قابل بررسی است :

الف) دوره ی گوتیک آغازین

ب) دوره ی گوتیک پیشرفته

ج) دوره ی گوتیک پسین

معماری گوتیک از فرانسه آغاز شد। در این دوره از طاق های جناغی استفاده شد که نقش مسلح کننده را دارند। نور عنصر بسیار مهمی در طراحی های معماری گوتیک به شمار می رفت। از کلیساهای اولیه گوتیک می توان به کلیسای " نوتردام" پاریس اشاره نمود।معماری گوتیک در میانه ی سده ی سیزدهم به اوج خود رسید।

در همین زمان کلیساهای جامع " رنس" ، " آمین" و " بووه " ، " بورژ" و " شارتر" بنا شدند، در این دوره ارتفاع ساختمان زیاد شد، جزرها باریک و سبک گشتند।استفاده از شیشه های منقوش در طول سطح ساختمان به اوج خود رسید।

در دوران پسین گوتیک از نقش و نگارهای نوک تیز بیشتر استفاده می شد و گوتیک شعله آسا نام گرفت। این روش در اواخر قرن پانزدهم به اوج خود رسید یکی از نمونه های بارز این روش کلیسای " سن مارکو" می باشد।

پیکره تراشی هم که انعکاسی از عقاید و هنر مسیحی بود در این دوره به اوج خود رسید.

۱ نظر:

  1. سلام
    مطالب بسیار خوبی جهت علاقمندان به معماری داری
    امیدوارم همین طور ادامه دهی.
    ارادتمند: سیفی

    پاسخحذف