۱۳۸۸ تیر ۴, پنجشنبه

معماری بیزانس


پیش از این گفته شده که امپراتور روم ٬ روم را به دو قسمت شرقی وغربی تقسیم کرد (تا اداره ی آن کشور راحتتر شود) ٬ بدین ترتیب امپراتوری روم یا بیزانس شکل گرفت.
فرمانروای آرکادیوس شهر بیزانس ( استانبول کنونی ) یا کنستانتینرپل را به عنوان پایتخت قرار داد ٬ بیزانس شهر بندری مهمی بود که به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای که کوتاهترین مسیر شرق و غرب زمین بود ٬ اهمیت تجاری خاصی داشت.
هنر معماری در روم شرقی تا قرن ششم میلادی تحت تاثیر مسیحیت آغازین بود و در میان آثار معماری موجود ٬ بیشتر بناها مذهبی هستند . کلیساهای بیزانس از نظر پلان به سه دسته تقسیم میشوند: ۱- پلان باسیکیایی ( پلان محوری ) ۲- پلان مرکزی ۳- ترکیب دو پلان محوری و مرکزی که از این گروه کلیسا ها میتوان به کلیسای ایا صوفیه اشاره کرد.
در دوره بیزانس یکی از هنر های رایج هنر سوزاتیک کاری بوده است اما هنر نقاشی زیاد مطرح نشد چون مغایر با آئین مسیحیت بود. به طور کلی در پدید آمدن هنر بیزانس و شکل گیری آن سه عنصر مهم نقش داشته است: نخست ضرورت اداری ٬ دوم تاثیرات هلنیستی و سوم فرآیند تاثیرگذاری های معاصر از پادشاهی ساسانی در ایران.
از بناهای مهم این دوره می توان کلیسای " سان مارکو " و نیز " ایاصوفیه" در استانبول که نتیجه ی منطقی از ساختار٬ تزئین و عملکرد بیزانس می باشد٬ و نیز کلیسای" سن ویتاله " را بر شمرد .
امپراطوری روم شرقی که هزار سال دوام یافته بود٬ سرانجام بر اثر حمله ی ترکان عثمانی در سال ۱۴۵۲ میلادی سقوط کرد٬ این سقوط از نظر اکثریت مردم پایان دنیا تلقی شد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر