۱۳۸۸ تیر ۶, شنبه

معماری یونان


سرزمینی که تمدن و فرهنگ یونان باستان در آن شکل گرفت، از یونان و جزایر یونانی تشکیل شده بود که عبارت بودند از: یونان شمالی ، مرکزی و جنوبی ( پلو پونز) و همچنین جزایری که در سواحل شمالی (تراس) و شرقی (آسیای صغیر) دریای اژه قرار دارند.
فرهنگ مردم یونان بعد از فروپاشی تمدن میسنی ها و مینوی بین سال های ۱۱۰۰ الی ۸۰۰ قبل از میلاد از داخل دو گروه مختلف انسان ها که گروه اول مردمانی متعصب بودند و گروه دوم ملتی بازرگان و سیاستمدار بودند شکل گرفت.
دوران رشد و شکوفایی یونان بین قرن های ششم تا هشتم قبل از میلاد اتفاق افتاد. در جهان بینی اومانیستی یونان آنچه اهمیت داشته ، انسان بوده است و بدین ترتیب انسان مقیاس همه ی چیزها و پدیده های عالم شد.
بازتاب این نوع انسانگرایی در معماری آن دوران نیز ظاهر شد. برخلاف معماری های بین النهرین و مصر این مردمان صرفاً مقابر و قصرهای مجلل و منازل بزرگ را محور کار خود قرار نداده بودند و در معماری شان سعی می کردند به مسائل اجتماعی مانند تالارها و تئاترها و سرسراهای عمومی نیز بپردازند. از فرم هایی که در معماری یونان می توان به آنها اشاره کرد و تکامل شان را در طی قرون مختلف مشاهده نمود، فرم معابد است.
در مقاطع عمودی معابد یونان تنوع کمتری به چشم می خورد و این گونه به نظر می رسد که از آغاز ، دو ایده ی اصلی به نام های نظام دوریک و نظام ایونیک وجود داشته است. البته سبک دیگری به نام کرنتین نیز وجود داشته که جزء سبک ایونیک است. این سبک ها همه ی جنبه های معابد را از جمله شکل، حالت و تناسبات تعیین می کنند.
شیوه ی دوریک که نام خود را از سرزمین مرکزی یونان گرفته است، قدیمی تر و ساده تر از سایر شیوه های یونانی است. آسیای صغیر منسوب بوده و کمتر از شیوه ی دوریک رسمیت دارد. شیوه ی کرنتین در اواخر سده پنجم ق.م ابداع و به کار گرفته شد و به ناحیه ی کرنیت واقع در جنوب شرقی بخش مرکزی یونان منسوب است.
از معروف ترین معابد یونان می توان از " معبد هرا" در " الیمپ " و معبد " آپولو " در شهر " کورنیت " که به شیوه ی دوریک ساخته شده اند و معبد " ارتمیس " در شهر " افسوس " و همچنین معبد " ارختئوم " در " آتن " ایونیک ساخته شده اند ، نام برد و بهترین نمونه کرنتین ساخته شده است، معبد " زئوس " در شهر " آتن " است. با شکوه ترین بنای یونان در عصر کلاسیک که در شهر آتن می باشد، " آکروپلیس" است. این مجموعه شامل بناهای : معبد " پارتنون " دروازه " پروپالایا" ، معبد " ارختئوم " ، معبد " آرمیتس " ، معبد الهه پیروزی " نیکه " ، نگارخانه " کالکوئیکی " ، محل پیکره " آتناپرو ماخوس " ، محل معبد قدیمی آتنا و چند بنای کوچک است.
قربان گاه ، گنج خانه ، تولوس ( معابدی با پلان دایره ) ، تئاتر ، ادئون ( بنایی برای برگزاری مسابقات ادبی ) و آگورا ( میدان عمومی شهر ) از دیگر آثار معماری یونانی می باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر