۱۳۸۸ تیر ۲, سه‌شنبه

معماری رومانسیک



اوضاع واحوال اجتماعی پیش از قرون وسطی در دوره های یونان و روم موجب شده بود که آثار هنری ٬ بطور کلی هنر معماری به رشد و تداوم و ماندگاری قابل ملاحظه برسد.
این وضعیت تا چند قرن بعد هم در اروپا دوام آورد. اما سرانجام جنگ ها و کشمکش ها پدید آمد تا اینکه در این برهه از زمان ( اواسط قرن دهم تا پایان قرن دوازدهم) هنر و سبک رمانسک( رومی وار) پا به عرصه گذاشت.
رمانسک دوران بزرگ کلیساست. پیش از جنگ های صلیبی دو طبقه اجتماعی در سراسر اروپا از قدرت بسیاری برخوردار بودند. یکی فئودال ها و مالکین بودند و دیگری روحانیون مسیحی.
پس از نخستین جنگ های صلیبی که منجر به تثبیت مقام کلیسا به عنوان رهبر مردم و دیگری برقراری روابط با شرق و آزادی و استقلال شهرها و راه های ارتباطی تجاری با کشورهای شرق زمین٬ این عوامل موجب گردید تا اروپائیان نگرشی تازه به هنر و اندیشه های یونان باستان داشته باشند و تحولات هنری در اروپا پدید آمد و آنرا رمانسک یا رومی وار نامیدند.
عمده ترین ویژگی معماری دوره رمانسک بکارگیری قوس های نیم دایره رومی از سقف٬ همچنین استفاده از جزرهای سنگین بوده است. به طور کلی معماری رمانسکسه چیز را از روم اقتباس کرد: از باسیلیکا فرم خطی را برگرفت٬ از تئاتر طاق قوس قدیزه دار را٬ و از ساختمان های رومی بخصوص معبد پانتئون گنبد و قوس نیم دایره ای را کسب کرد.
گسترش و اعتلای معماری سبک رومانسک در اروپا به طور مشخص در ۴ کشور: فرانسه٬ انگلستان٬ آلمان و اسپانیا قابل بررسی اند. در هر یک از کشورهای فوق معماری رومانسک به شیوه ای گوناگون و متنوع اجرا گردیده است.
از کلیساهای معروف این دوران در فرانسه ٬ کلیساهای" سن مارتین تورس" و " سن سرنن" و در ایتالیا کلیساهای " سن آمبرجد" و " پیزا" و در انگلستان کلیساهای " دورم" را می توان نام برد.
هنر پیکره تراشی وابسته به معماری که متروک شده و از یاد رفته بود٬ در دوران رمانسک مجدداْ رواج یافت. پیکره در این دوره بیشتر برای تعریف بنا بوده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر