۱۳۸۸ تیر ۴, پنجشنبه

معماری صدر مسیحیت


با آزادی کلیسا که اولین بار به وسیله امپراتور گالیریوس در سال ۲۱۱ میلادی برقرار شد و با به رسمیت شناختن دوباره ی آن به وسیله کنستانتین در سال ۳۱۳ میلادی ، مسیحیان جرأت ساختن کلیساهای مختلف کوچک و بزرگ را یافتند .
اکثریت تاریخ هنر نویسان بر این عقیده اند که اولین معماری صدر مسیحیت به " کاتاکوب" ها بر می گردد. پیروان اولیه ی مسیح به دین او ایمان آورده بودند، ولی به دلیل مخالفت امپراتوری روم مجبور بودند به طور مخفیانه در همین فضاها زندگی و عبادت کنند.
کاتاکومب ها محل دفن اجساد مرده های مسیحی نیز بوده اند . بر طبق قوانین رومی مسیحیان اجازه ی تصاحب زمین را نداشتند و به خاطر همین ، اجساد مرده هایشان را در داخل دالان هایی به عرض تقریباً یک تا یک و نیم متر دفن می شدند و در دیوار این دالان ها حفره هایی برای قرار دادن بدن مرده تعبیه کرده بودند و مرده را در حفره می نهادند .
زمانی که دین مسیح رسماً آزاد اعلام شد، این مکان ها دیگر مورد استفاده قرار نگرفتند و تنها محلی مقدس برای بازدید و زیارت مومنان بودند. شروع ساخت اولین کلیساهای صدر مسیحیت تقلیدی از باسیلیکاهای رومی بود .
استفاده از تبش روحی همراه با رنگ ، سنگ های مختلف تزئینی ، نور، مصالح با تزئینات و نقاشی صحنه های مقدس دینی از عناصری هستند که کلیساهای صدر مسیحیت را از باسیلیکاها جدا می کنند .
در کلیساهای صدر مسیحیت عنصر تزئینات از کاتاکومب ها اقتباس گردید و عنصری که از معماری روم وارد کلیسا های صدر مسیحیت شد، فرم باسیلیکا بود . یکی از نخستین و معروفترین بناهای کلیسای مسیحی، کلیسای قدیمی " سنت پیترو" در رم است.

۲ نظر:

  1. سلام
    میشه بهم یه منبع کتبی از معماری ادیان معرفی کنید
    ممنون

    پاسخحذف
  2. سلام خسته نباشید..من دنباله یه متنی میگردم برای کنفرانس دادن تو کلاسه معماری ایران,موضوعی که استادم بهم داد صدر مسیحیت بود..حالا هم استرس دارم و میترسم خراب کاری کنم و می خواماز شما که بهم کمک کنین یه مقدار مطالب در مورد صدر مسیحیت می خوام البته اگه زحمت نشه..
    و اینکه اولین بارمه می خوام کنفرانس بدم میخوام راهنمائیم کنین.ممنون میشم.اینم آدرس وبلاگم برای اینکه بتونین بهم اطلاع بدین ممنون http://ghalbeman-maleto19.blogfa.com

    پاسخحذف