۱۳۸۸ تیر ۶, شنبه

معماری یونان (قسمت دوم)


فرهنگ ناحیه ی دریای اژه تا حدودی یک قرن پیش هنوز ناشناخته مانده بود و از وجود آن کسی خبر نداشت. این تمدن هم زمان با تمدن های حوزه ی رودهای بزرگ بین النهرین و مصر به ظهور رسید. واژه ی " اژه ای " بر عموم تمدن هایی که طی هزاره های سوم و دوم ق.م که پیش از پیدایش تمدن خاص یونانی ، در ؟آن پدید آمده اند،اطلاق می شود. تمدن کرت حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد نزدیک جزایر اژه به وجود آمده بود و بر فرهنگ سراسر جزلیر دریای اژه تأثیر گذاشته بود. به همین علت هنر جزیره ی کرت را به نام مینوس پادشاه، هنر مینوسی، و هنر جزایر بین کرت و یونان را هنر سیکلادی نامیده اند.
تمدن مینوسی غنی ترین و شگفت انگیزترین تمدن اژه ای شناخته شده است. ساختمان سازی در کرت نه بر مقابر و معابد تکیه می کرد و نه بر دژها، بلکه به کاخ های ویژه ی پادشاهانش توجه داشت و شهرهای سلطنتی نیز گرداگرد همین کاخ ها ساخته می شدند. " کاخ ملیا " نخستین کاخ شهر کرت محسوب می شود. این بنا پیرامون یک حیاط مستطیل شکل ساخته شده است. حیاط در کرت به عنوان میدان، محل نمایش ها، ورزش ها و ... بوده است . بزرگترین و مشهورترین کاخ مینوسی " کاخ کنسوس " می باشد. در زیر این کاخ ، شبکه ی کارآمدی برای فاضلاب از لوله های سفالی ساخته شده بود.
بعد از سرنگونی تمدن کرت، تمدن میس در حدود سال ۱۴۰۰ ق.م به وجود آمد و این فرهنگ به آهستگی در سرزمین اصلی یونان گسترش یافت و به اوج خود رسید. میسن ها جامعه جنگجو بودند و برعکس کرتیان - که بازرگان بودند و قصرها را برای خوش گذرانی می ساختند- دز را برای دفاع از متجاوزان به سرزمین خود بر پا کردند.
نکته ی حائز اهمیت در معماری میسنی ها، تکامل سیستم تریلیت است. میسنی ها با سبک کردن بار روی تیر و ایجاد روزنه ای مثلثی شکل ، عمل تخلیه بار روی دو ستون را آسانتر نموده و در حقیقت این سیستم پایه فرم سنتوری های یونانی است که علامت مشخصه ی معماری یونان به شمار می رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر